آشنایی با انواع ماهی های دریای خلیج فارس

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش توسط
دوست داشتن2

ماهی حلوا سفید

ماهی حلوا سفید شاید معروف‌ترین ماهی جنوب ایران باشد که خوزستانی‌ها به زبیدی می‌گویند. این ماهی کتابی و لوزی شکل است و فلس نقرهای نرمی دارد. برای تمیز کردن آن کافی است شکافی در زیر گوش ماهی بدهید و آبشش‌ها را با دست بیرون بکشید . حلواسفید را درسته با سرو دم درست می‌کنند. این ماهی هم برای سرخ کردن و سرو کردن در کنار سبزی‌پلو بسیار مناسب است.

ماهی شوریده

شوریده از ماهی۲های بسیار معروف و محبوب جنوب است که دوکی شکل و ظریف و کشیده است و فلس‌های ریز نقره‌ای دارد. گوشت آن سفید است و تیغ کمی دارد. گوشت شوریده پس از پخت، نرم و لطیف است. شوریده را درسته و با شکم خالی می‎توان سرخ کرد .

ماهی شیر

ماهی شیر یک ماهی دوکی شکل، درشت و کشیده ازخانواده تن است که پوزه باریک و پوست نازک و صاف و رنگ سربی نقره‌ای دارد. این ماهی تقریبا بدون تیغ است و گوشت فراوان دارد. این ماهی را معمولا از عرض به صورت استیکی برش می‌زنند و سرخ می‌کنند اما گوشت ماهی شیر به‌صورت بخارپز و کبابی هم خوشمزه است.

ماهی حلوا سیاه

پوست این ماهی خاکستری تیره است و مزه آن بسیار خوب است. حلواسیاه هم ماهی مناسبی برای سرخ کردن است.

ماهی خارو

خوردن خارو برای غیربومیانی که به آن عادت ندارند بسیار سخت است زیرا خارو همان‌طور که از اسمش پیداست پر از تیغ‌های ریز و درشت است. خارو پوست صاف به رنگ نقره‌ای درخشان دارد و فیله آن برای سرخ کردن مناسب است.

ماهی راشکو

راشکو از ماهی‌های مرغوب جنوب است و ضایعات کمی دارد. شکل دوکی، پوست نقره‌ای روشن با فلس کوچک دارد و اطراف چشم و پوزه آن گاهی قرمز است. گوشت راشکو سفید و لطیف است و برای هر نوع پخت‌وپز از سرخ‌کردن تا بخارپز، کبابی و قلیه مناسب است .

ماهی زمین‌کن

ماهی پهن و درازی با فلس خشن که پشت خاکستری و زیر شکم سفید و دم رنگی دارد. گوشت این ماهی چرب و برای قلیه مناسب است .

ماهی سِکن

ماهی سکن دوکی شکل است و رنگ خاکستری بسیار تیره دارد. گوشت پرچرب این ماهی برای انواع طبخ مثل سرخ کردن، قلیه، کبابی و بخارپز مناسب است.

ماهی سنگسر

ماهی سنگسر کتابی شکل است و پوست نقره‌ای دارد که گاهی به سرخی می‌زند. سنگسر فلس درشت و استخوان‌های نسبتا زیادی دارد. فیله سنگسر را می‌توان سرخ کرد و گوشتش برای قلیه و کباب هم مناسب است .

سُرخو

سرخو هم از لحاظ ظاهری شبیه سنگسر است. رنگ آن نارنجی است و گوشتی سفید و لطیف دارد. گوشت ماهی سرخو برای سرخ کردن و قلیه مناسب است .

صُبیتی

شکل ماهی صبیتی شبیه سنگسر است. پشت آن خاکستری مایل به نارنجی است و زیر شکمش سفید است. این ماهی هم برای سرخ کردن و هم برای قلیه مناسب است .

صُبور

با وجود تنوع زیاد ماهی‌های جنوب، برای یک خوزستانی هیچ چیز جای ماهی صبور را نمی‌گیرد. ماهی صبور کتابی شکل است و رنگ نقره‌ای درخشان، فلس درشت، گوشت پرچرب و خوشمزه ولی با تیغ‌های ریز فراوان دارد. پخت این ماهی به صورت کبابی و شکم گرفته مناسب است و معمولا بیرون از خانه روی منقل کباب می‌شود زیرا بوی تند و قوی آن به سختی از بین می‌رود. ماهی صبور را معمولا با حشو درست می‌کنند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم